Webinar ‘de rode draad door leerlabs’

Webinar ‘de rode draad door leerlabs’

Esther Klaster en Wilma Roijackers waren te gast bij het webinar: de rode draad door leerlabs

Lekker doorvaren!

Op de Maritieme Academie Harlingen stromen vmbo-leerlingen Maritiem en Techniek op dezelfde locatie door naar de mbo 3 of 4-opleiding Schipper binnenvaart...

Praktijkervaring van de docent: “Leuk om leerlingen over je eigen loopbaan te vertellen”

LOB kan onderdeel zijn van álle lessen. In de doorlopende leerroute Constructiewerker op het Schoonhovens College gebruikt docent Johan Houtman voorbeelden uit...

“Het is belangrijk dat decanen en mentoren feeling krijgen met het mbo”

De kloof tussen vmbo en mbo is er niet alleen voor leerlingen. Ook vmbo- docenten en -mentoren stappen niet zo snel naar...

“Bewust over de hekjes héén werken”

In 2022 is een nieuwe ronde leerlabs Sterk Beroeps- onderwijs van start gegaan. Veertien leerlabs gaan een jaar aan de slag met...

Wegwijs in een ‘snoepwinkel’ vol mbo-studies

Als je wilt dat vmbo-leerlingen een mbo-studie kiezen die echt bij ze past, is voorlichting alleen niet voldoende, aldus Louise van de...

“In de praktijk leer je meer“

Leren in de praktijk, daar gaat het om bij de Vakmanschapsroute (officieel: de ‘geïntegreerde leerroute’) van Zone.college Twello. De studenten werken vanaf...

Verder komen door vertrouwen in je eigen kunnen

Leerlingen die weten wat ze kunnen en docenten die worden aangesproken op wat ze kunnen. Zó maak je een doorlopende route, aldus...

Samenwerking in de Regio

Julia van Altena – de Jong en Daan Blasweijer waren te gast bij het webinar Bouwen aan Sterk beroepsonderwijs.

Met aandacht voor LOB heeft de doorlopende leerlijn de beste kans van slagen

Kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkveldexploratie, netwerken en loopbaansturing. Dat zijn de vijf loopbaancompetenties waar binnen Loopbaanontwikkelingen en Begeleiding (LOB) mee wordt gewerkt. Vaak zitten...