Op deze pagina kunt u alle webinars in de serie Bouwen aan Sterk beroepsonderwijs terugkijken. Geïnteresseerd in komende webinars? Kijk dan in de agenda.
Een docent in een geïntegreerde leerroute, zoals die vorm gegeven wordt bij verschillende locaties van de Landstede Groep in Zwolle moet flexibel zijn en out-of-the-box kunnen denken en werken. Zo vertelde Janna Zijderveld, beleidsmedewerkers van de Landstede Groep op basis van door haar uitgevoerd onderzoek. Lisa ten Cate en Hester Vroegop illustreerden de onderzoeksresultaten met hun ervaringen met geïntegreerde leerroutes in Dronten, Ommen en Vroomshoop.
Koen Jansen werkt sinds 12 jaar aan doorlopende leerroutes voor zijn leerlingen van Het Element. Samen met mbo’s in de regio geeft Het Element vorm aan leerroutes waarbij vmbo-leerlingen hun resultaten ook echt ‘verzilveren’. Tijdens het webinar vertelt Koen hoe hij, en zijn collega’s, dit voor elkaar krijgen en hoe ze van ervaringen leren.
Dr. Ellen Klatter is als lector versterking beroepsonderwijs aan de Hogeschool Rotterdam betrokken bij het onderzoek naar twee doorlopende leerroutes binnen de beroepskolom: het Groene Lyceum en Talentontwikkeling Techniek (TOT) en licht in het webinar van 19 juni 2023 de onderzoekresultaten toe. Vanuit Yuverta wordt gewerkt aan de invoering van Het Groene Lyceum: een doorlopende leerroute vmbo-mbo gericht op doorstroom naar hbo. Projectleider Yvette Guiaux van deze onderwijsinstelling voor vmbo en mbo vertelt op welke manier zij, op basis van evidence-based kennis gebruik maken van het onderzoek.
Annie de Vries (afdelingsleider bovenbouw van het ’s Gravendreef college) en Robbert de Nijs (teamleider bij het college economie en dienstverlening van mboRijnland) vertelden over de doorlopende leerroute Economie naar niveau 4 mbo tijdens het webinar van 17 april. Tijdens dit webinar werd ook de route stap voor stap gevolgd, van de droom om de route te bouwen tot de plannen voor de toekomst.
In 2022 hebben Esther Klaster en Wilma Roijackers 12 leerlabs begeleid bij het opzetten van samenwerking tussen vmbo en mbo en/of doorlopende leerlijnen. De ervaringen van deze leerlabs en de lessen die daaruit te leren zijn stonden centraal in het webinar van 13 maart 2023. Esther lichtte de rode draden en de theorie toe, Wilma gaf voorbeelden uit de praktijk van de manier waarop leerlabs aan de slag zijn geweest.
In de regio Haarlem werken vo-scholen van vijf schoolbesturen en het ROC Nova samen aan programmatische aansluiting. Het initiatief hiervoor is genomen door de gezamenlijke besturen, die elk docenten vrij maken om deel te nemen aan docentontwikkelgroepen. Aan de hand van talloze voorbeelden leggen Julia van Altena-de Jong en Daan Blasweijer uit hoe dit werkt.
Maandag 31 oktober 2022 waren Natascha Verhagen en Bas Postma te gast bij het webinar Bouwen aan Sterk beroepsonderwijs. Aan de hand van challenges zoeken leerlingen oplossingen voor ‘maatschappelijke problemen’ en maken ze ondertussen kennis met het regionaal bedrijfsleven en verschillende mbo-opleidingen.
Op 26 september 2022 stonden tijdens de conferentie Sterk Beroepsonderwijs de doorlopende en geïntegreerde leerroutes centraal. De conferentie startte met een tafelgesprek met de voorzitter van de VO-raad (Henk Hagoort), de voorzitter van de MBO Raad (Adnan Tekin), de voorzitter van SPV (Jan van Nierop) en OCW (Roel Endert).
Tijdens het webinar ‘Bouwen aan sterk beroepsonderwijs’ van 8 maart stond de praktijk centraal. Cock Wielaard, beleidsmedewerker onderwijs van Lentiz onderwijsgroep vertelde hoe op twee locaties van Lentiz in totaal ongeveer 100 leerlingen een speciaal traject volgen van vmbo-TL, naar mbo en hbo.
Gebruik de beschikbare bouwstenen voor het succesvol ontwikkelen van een doorlopende leerroute.