Dalende leerlingenaantallen en veranderingen op de arbeidsmarkt maken een meer regionale gezamenlijke benadering van het onderwijsaanbod noodzakelijk.
Scholen (vo en mbo) staan samen met arbeidsmarktpartijen voor de uitdaging hier gezamenlijk hun verantwoordelijkheid in te nemen en het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm te geven. Hiermee blijft voor de jongere een goed en toegankelijk onderwijsaanbod overeind.
In 2020 zullen alle regio’s een functionerend samenwerkingsnetwerk hebben ingericht binnen alle sectoren.
Vmbo’s en mbo’s in de regio maken hiervoor onderling afspraken en bouwen voort op bestaande netwerken. Sterk beroepsonderwijs stelt de komende jaren informatie over vmbo-mbo-arbeidsmarkt in de regio beschikbaar, deelt goede voorbeelden en steunt regionale activiteiten (o.a. netwerkbijeenkomsten). Overige maatregelen vanuit de overheid, zoals de kwaliteitsagenda’s van mbo’s, het vervolg van het Regionaal investeringsfonds mbo (RIF) en de investering in behoud van vmbo techniek zijn tevens een impuls voor deze regionale samenwerking.
Op deze website vindt u inspiratievoorbeelden van samenwerking in de regio, maar ook cijfers: waar stromen ‘mijn vmbo-leerlingen naar toe’. Cijfers die soms anders zijn dan scholen verwachten en bijv. leiden tot een ander aanbod van beroepsgerichte keuzevakken.
Daarnaast vindt u op de website allerlei samenwerkingsverbanden in Nederland. Staat uw samenwerkingsverband er niet bij, of is de informatie over uw samenwerkingsverband gedateerd, neem dan contact met ons op, dan wijzigingen we dit zo snel mogelijk.
Tijdens het webinar ‘Bouwen aan sterk beroepsonderwijs’ van 8 maart stond de praktijk centraal. Cock Wielaard, beleidsmedewerker onderwijs van Lentiz onderwijsgroep vertelde hoe op twee locaties van Lentiz in totaal ongeveer 100 leerlingen een speciaal traject volgen van vmbo-TL, naar mbo en hbo.
Ja, dit kan, maar vmbo en mbo moeten die route dan wel aangemeld hebben als doorlopende leerroute in RIO. Daarnaast moet de betreffende leerling bij ROD gemeld worden. Dat moet door de leerling eerst af te melden voor de opleiding waarin hij zit en daarna aan te melden voor de doorlopende leerroute.
Ja dat kan. Een leerling kan in de VO-fase, als hij nog een profiel volgt, al aangemeld zijn voor het mbo. Bij de aanmelding kan vermeld worden welke crebo een leerling/student volgt of waarschijnlijk gaat volgen.
Op de website Sterk Beroepsonderwijs staat een kaart met daarop alle samenwerkingsverbanden van Nederland, voor zover die bij de programmaleiding van Sterk Beroepsonderwijs bekend zijn. Door selecties te maken vindt u waar u naar op zoek bent.
Op basis van een enquête onder samenwerkingsverbanden wordt de kaart de komende tijd geactualiseerd. Mist u uzelf? Stuur dan een mail naar info@sterkberoepsonderwijs.nl.
Als u start met een doorlopende leerroute moet u die aanmelden bij DUO, om van de mogelijkheden die de wet doorlopende leerroutes biedt gebruik te kunnen maken.
Informatie hierover treft u op de site van DUO bij voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Daar vindt u ook informatie over de inschrijving van de leerlingen/studenten en de uitwisseling met BRON.
Het is niet mogelijk om LWT aan te bieden in een doorlopende of geïntegreerde leerroute. In de wet is geregeld dat doorlopende leerroute alleen met een ‘reguliere’ vmbo-bb mag worden vormgegeven. Ook in de geïntegreerde leerroute moet het volledige onderwijsprogramma van de vmbo-bb worden aangeboden, de school kan ervoor kiezen om vervolgens geen vmbo-examens af te nemen (dus ook niet voor Nederlands of het beroepsgerichte programma). Daarnaast biedt de wet doorlopende leerroutes ruimte rond het integreren van vmbo-mbo onderwijs en examens, studieduur- en onderwijstijd en de teambevoegdheid.
Op het vmbo alvast wat proeven van het mbo, geen examens meer hoeven doen en schakelprogramma’s die aansluiten op werkgelegenheid in de regio. Volgens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap moet de overgang van het vmbo naar het mbo flink op de schop. Wat vinden mbo-studenten van die maatregelen?