14 oktober 2020

Bouwsteen bevoegdheden

Teambevoegdheid

In een doorlopende leerroute kunnen docenten vo en mbo samen, in één team, onderwijs geven aan leerlingen/studenten die deze route volgen. Zij doen dit als team. In de wet doorlopende leerroutes is deze teambevoegdheid vastgelegd. U leest hier alles over in de bouwsteen ‘Teambevoegdheid’.

Bouwsteen Teambevoegdheid

Let op: de bouwsteen samenwerkingsovereenkomst is aangepast naar aanleiding van de wet en bevat nu ook informatie over de MR bij het aangaan van een samenwerking met als doel doorlopende leerroutes vorm te geven.

Veelgestelde vraag

  • Het wetsvoorstel doorlopende leerroutes maakt het mogelijk om met één team het onderwijs te verzorgen. Wat betekent deze teambevoegdheid?

    In een doorlopende leerroute vmbo-mbo kunnen docenten gezamenlijk één team vormen. De basis van een doorlopende leerroute vmbo-mbo is een gezamenlijk onderwijsprogramma. Hierbij is het essentieel dat docenten samen dat programma samenstellen, het onderwijs op elkaar afstemmen en verzorgen. De teambevoegdheid in het wetsvoorstel biedt de mogelijkheid om een gezamenlijk docententeam te vormen voor vak- en sector overstijgende programmaonderdelen. Daarmee zijn leraren en docenten breder inzetbaar dan alleen in het eigen onderwijstype. Binnen het team als geheel moeten de benodigde bekwaamheidseisen per programmaonderdeel gedekt zijn. De docent die voldoet aan de bekwaamheidseisen voor een bepaald programmaonderdeel is verantwoordelijk voor de kwaliteit van dit onderdeel. Het onderwijsteam kan en mag er dus bijvoorbeeld voor kiezen om in een programmaonderdeel dat in vmbo en mbo aan de orde komt, een mbo instructeur lassen met een pdg in het eerste jaar en/of tweede jaar van een doorlopende route (leerjaar 3 en 4 van het vmbo) het onderdeel lassen aan vmbo-leerlingen te verzorgen.