Leerlab Zorg & Welzijn

Zorg en Welzijn Zorg en Welzijn
Samenwerking vmbo-mbo Samenwerking vmbo-mbo
Artikel Artikel

Succesvolle voorbeelden als inspiratie voor nieuwe projecten

Mbo-studenten die gastlessen geven aan vmbo-leerlingen, wijkleercentra waar sámen wordt geleerd in de praktijk en een Vakmanschapsroute: bij Zorg en Welzijn (Z&W) zijn er al prachtige voorbeelden van projecten waar de vernieuwing in het vmbo echt goed werkt. Platform VMBO Zorg en Welzijn gaat dit jaar met die voorbeelden de regio’s in, zodat ze navolging kunnen krijgen op andere plekken.

Succesvolle voorbeelden uit het leerlab

  • 1. Mbo-studenten maken vmbo'ers wegwijs in de zorg (en leren daar zelf ook van)

    KOP VAN NOORD-HOLLAND – Hoe geef je vmbo-leerlingen een goed beeld van de ouderenzorg én krijg je ze enthousiast voor een vervolgopleiding Zorg en Welzijn? Vmbo-scholen en ROC’s in Alkmaar bedachten een originele oplossing: mbo-studenten geven een aantal lessen aan vmbo-leerlingen en nemen ze mee de praktijk in. De vmbo-leerlingen krijgen zo een duidelijk beeld van de mbo-opleiding, waardoor ze bewust kunnen kiezen en ook de overstap naar het mbo minder groot is. Ook voor de mbo-studenten levert het wat op: het traject is voor hen onderdeel van een onderwijsprogramma over les geven.

    Maud Croes: ‘Dit project kwam voort uit een leernetwerk van leraren en leidinggevenden van mbo’s en roc’s. De docenten hadden de wens om leerlingen uit vmbo en mbo te koppelen, de ruimte werd gevonden in het onderwijsprogramma over ‘les geven’ op het ROC. Die vondst zorgt dat het project geborgd is en voor alle partijen echt voordeel oplevert.’ Inmiddels hebben al meerdere vmbo- en mbo-scholen uit de kop van Noord-Holland zich bij dit project aangesloten.

    Bekijk de video
  • 2. Praktijklessen in het wijkleercentrum

    DOETINCHEM – Praktijklessen Zorg en Welzijn waarbij leerlingen écht kennis maken met de beroepspraktijk? Dat kan in een wijkleercentrum. Het Graafschap College Doetinchem werkt in dit project samen met verschillende vmbo’s en zorginstellingen, waaronder Kompaan College (voorheen Stedelijk Vakcollege Zutphen) en Sutfene, een zorginstelling voor ouderen. Praktijklessen van vmbo- en mbo-leerlingen worden in een wijkleercentrum bijvoorbeeld gecombineerd met de dagbesteding van de bewoners van Sutfene. Het doel van de wijkleercentra was aanvankelijk om een tekort aan stageplekken voor mbo-studenten op te vullen, maar in de praktijk zijn er nog meer voordelen.

    Maud Croes: ‘Door de kennismaking met de praktijk kunnen vmbo-leerlingen bewust een keuze maken voor een mbo-opleiding Zorg en Welzijn. Maar het mooie van dit project is ook dat vmbo- en mbo-docenten hier elkaars leerlingen aan het werk zien. Bij de overgang naar het mbo raken we soms vmbo-leerlingen kwijt omdat de stof deels overlapt. Leerlingen die bijvoorbeeld al een praktijkexamen Zorg en Welzijn hebben gedaan, moeten op het mbo terug naar af, dat is niet motiverend. In het wijkleercentrum zagen de mbo-docenten hoeveel praktijkervaring de vmbo-leerlingen al opdeden, en zo kwamen ze al snel met ideeën om voor hen op het mbo het onderwijs te verdiepen.’ Dit project loopt zo goed, dat inmiddels in de regio ruim 20 wijkleercentra zijn opgezet. In steeds meer wijkleercentra worden ook vmbo-scholen betrokken

    Bekijk de eerste video Bekijk de tweede video
  • 3. Vakmanschapsroute: ideaal voor vmbo-leerlingen die al weten wat ze willen

    BRABANT – Het Da Vinci College en het Kellebeek College (onderdeel van ROC West-Brabant) ontwikkelden samen een Vakmanschapsroute voor leerlingen die binnen Zorg en Welzijn door willen stromen van vmbo naar mbo. Zij kunnen al in leerjaar 3 hun vmbo-praktijkexamens Zorg en Welzijn afsluiten. In leerjaar 4 volgen ze dan alvast een deel van hun lessen op het mbo.

    Maud Croes: ‘Dit is een mooi voorbeeld van een doorgaande leerroute, waar binnenkort ook andere vmbo’s bij kunnen aanhaken. De Vakmanschapsroute is ideaal voor leerlingen die op het vmbo al precies weten wat ze willen worden. Het zijn leerlingen die je het liefst geen strobreed in de weg legt en dit is een mooie manier om ruimte te geven aan hun motivatie en talenten – zij bereiken nu in vijf of zes jaar een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.’

    Bekijk de video