Publicaties

U vindt op deze pagina publicaties, brochures en folders over samenwerking in de regio.

Reflectie-instrument regionale samenwerking

De VO-raad heeft een reflectie-instrument gepubliceerd dat scholen en schoolbesturen kan helpen de samenwerking met regionale partners te versterken. Met behulp van de tool kunnen besturen en hun partners reflecteren op de samenwerking en afspraken maken over vervolgstappen.

Vierde rapportage monitor experimenten doorlopende leerlijnen

In opdracht van het ministerie van OCW voert SEO Economisch Onderzoek gedurende de periode 2014-2022, een monitoronderzoek uit naar het verloop en effect van de experimenten doorlopende leerlijnen (DLL). Dit rapport is de vierde meting in het kader van onderzoek naar deze routes.

Een nieuwe leerweg: advies over de praktijkgerichte component

Het Ministerie van OCW heeft de VO-raad juni 2018 gevraagd om met Stichting Platforms VMBO (SPV), Platform-TL en het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) met een advies te komen over de invulling van een praktijkgerichte component in de nieuwe leerweg. Op 21 januari 2019 is het advies aangeboden aan OCW. De VO-raad, SPV, Platform-TL en SLO onderschrijven een nieuwe leerweg met een praktijkgerichte component. Ook bij het onderwijs zelf en betrokken stakeholders bestaat groot draagvlak voor zo’n nieuwe leerweg, die is bedoeld voor alle leerlingen ongeacht hun doorstroomwensen. In de nieuwe leerweg worden de huidige gemengde leerweg en theoretische leerweg in het vmbo samengevoegd.

Impressie bestaande samenwerkingsinitiatieven vmbo – mbo

Paul Rosenmöller van de VO-raad en Ton Heerts van de MBO Raad hebben de eerste inventarisatie van samenwerking tussen vmbo en mbo aangeboden aan Inge Vossenaar en Christianne Mattijssen van het ministerie van OCW. In oktober en november 2018 zijn alle directeuren van MBO-scholen telefonisch geïnterviewd met de vraag aan te geven op welke punten en met welke vmbo’s er samengewerkt wordt. De resultaten van deze inventarisatie zijn verwoord in de notitie ‘Impressie van bestaande samenwerkingsinitiatieven in vmbo en mbo’. Uit de inventarisatie blijkt dat er in veel regio’s samen wordt gewerkt op allerlei terreinen, maar dat het noodzakelijk is en blijft om de netwerken te voeden en in samenwerking te blijven investeren.

Publicatie ‘Vertrouwen organiseren’

In opdracht van en in samenwerking met Stichting Platforms VMBO zijn vijf samenwerkingspraktijken/doorgaande leerroutes nader bekeken. De voornaamste vraag daarbij was: Wat heeft men samen geregeld opdat de samenwerking/de routes door kunnen gaan? De continuïteit hangt volgens de geïnterviewden vooral samen met de wil om samen te werken op grond van een gezamenlijke ambitie en de relatie tussen samenwerkingspartners. Samenwerken en resultaat boeken heeft een bevorderende invloed op de relatie. Daarnaast wordt in de notitie aandacht besteed aan organisatie en overleg om de route in te richten, te plannen en te verbeteren. De ‘ontmoeting’ en het contact tussen vmbo- en mbo-docenten, die in het belang van de leerling samenwerken om de aansluiting te verbeteren, is een essentieel element.

Bekijk de bladerbare pdf

Publicatie ‘Waar een wil is, is een (leer)weg’

In het kader van Sterk Beroepsonderwijs is in opdracht van Stichting Platforms VMBO geïnventariseerd hoe de samenwerking tussen vmbo en mbo nu loopt en wat er nodig is om deze soepel te laten verlopen. De inventarisatie is samengevat en gepubliceerd in november 2017 in de publicatie ‘Waar een wil is is een (leer)weg’.

Publicatie ‘Samenwerken aan beroepsonderwijs’

Door de invoering van de profielen in het vmbo en de vernieuwde kwalificatiestructuur in het mbo zijn deze opleidingen beter op elkaar afgestemd. Om goed met elkaar te kunnen samenwerken is het essentieel dat ze dezelfde taal spreken. In deze publicatie uit 2017 wordt in grote lijnen én in dezelfde woorden uitgelegd hoe het vmbo en het mbo zijn georganiseerd. Het is van twee kanten leesbaar. Een apart vmbo-deel én een apart mbo-deel.

Brochure ‘vmbo/mbo; Een vergelijking van de onderwijsvormen’

Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zijn van essentieel belang voor Nederland. Voor ongeveer 50% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs is het vmbo de plek waar ze hun talent het beste kunnen ontwikkelen. Daar leggen ze immers de basis voor de rest van hun leven en van hun vakmanschap. Het mbo bereidt mensen voor op de beroepspraktijk of een vervolgopleiding. Zo’n 40% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft ooit een mbo-diploma behaald. Samen leveren het vmbo en mbo goede vakmensen die kunnen werken met hun hoofd, hart en handen. In deze brochure uit 2013 vindt u meer informatie over beide onderwijstypen. Hoe zitten het vmbo en mbo in elkaar? Hoe is de samenhang tussen beide opleidingen? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen?