Beleidsstukken die relevant zijn voor de doorlopende leerroutes.
Digitale kaart met een overzicht van bij DUO geregistreerde doorlopende leerroutes en geïntegreerde leerroutes en leerlabs.
Hoe doen anderen het? Inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten uit de praktijk.
Artikelen, publicaties, video’s en webinars met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Gebruik de beschikbare bouwstenen voor het succesvol ontwikkelen van een doorlopende leerroute.
Leerlingstromen tussen vmbo- en mbo-instellingen, onderwijs in de regio’s en dashboard met basiscijfers voor de jeugd.
Twee digitale magazines over leerroutes vmbo-mbo met uitleg en praktijkvoorbeelden.
Een overzicht van webinars in de serie Bouwen aan Sterk beroepsonderwijs.
Veelgestelde vragen over de doorlopende leerroutes.
Subsidie om aansluitende opleidingsroutes tussen vmbo of havo-mbo-hbo te ontwikkelen en uit te voeren.
Digitale kaart met een landelijk overzicht van gehonoreerde subsidieaanvragen die een samenwerkingsverband weergeven tussen vo-mbo-hbo.
Hoe doen anderen het? Inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten uit de praktijk.
Een overzicht van webinars in de serie Bouwen aan Sterk beroepsonderwijs.
Veelgestelde vragen over de versterking beroepskolom.
Artikelen, publicaties, video’s en webinars met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Artikelen, publicaties, video’s en webinars met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Nee. Wanneer een jongere een doorlopende leerroute wil volgen, dan maakt hij deze keuze op hetzelfde moment als dat nu gekozen wordt voor een vmbo-profiel, in de loop van het 2e jaar van het vmbo.
Bij de keuze voor een doorlopende leerroute kiest de jongere niet alleen voor een vmbo-profiel, maar ook voor een verwant opleidingsdomein of kwalificatie in het mbo. Scholen organiseren dit binnen het onderwijsprogramma vaak door jongeren in het 3e jaar van het vmbo te laten oriënteren op verschillende mogelijkheden in het mbo waarna de jongeren, nadat ze echt kennis hebben gemaakt met verschillende beroepscontexten steeds gerichter wordt gekozen.
Een doorlopende leerroutes is dus geen smalle keuze. Veel van deze jongeren hebben al een beeld van de sector waarin ze een opleiding willen volgen. Dit betekent niet dat deze jongeren al precies weten wat ze willen worden, maar zijn al wel geïnteresseerd in bijvoorbeeld techniek of dienstverlening.