E&O – GL/TL MBO 4

Behoort tot Leerlab Weert

Binnen de regio Noord- en Midden-Limburg wordt er op bestuurlijk vlak al intensief samengewerkt in de kolom VO-MBO. Twee betrokken besturen LVO en Gilde Opleidingen willen deze samenwerking in Weert verder uitbouwen in de vorm van een doorlopende leerroute. In dit leerlab gaat het concreet om de samenwerking tussen de LVO school Philips van Horne (vmbo-t en havo) en Gilde locatie Weert. In dit leerlab concentreert de samenwerking zich op een doorlopende economische leerroute: vmbo E&O gl/tl – mbo niveau 4 BOL opleidingen van Economie en Administratie / Handel en Ondernemerschap, waarbij het idee is om mbo-keuzedeel aan te bieden op het vmbo waarmee leerlingen tegelijkertijd werken aan het praktijkgerichte programma.

Over ons
Arbeidsmarktregio
Noord-Limburg
Profiel
Economie en Ondernemen (E&O)
Niveau
GL/TL - MBO 4
Startjaar
2022
BRIN
Economie & Ondernemen
Soort route
Leerlabs

E&O – GL/TL MBO 4

Meer informatie
Contactpersoon
Naam contactpersoon
Maaike Verkooijen
Functie contactpersoon
Teammanager economische opleidingen Gilde Opleidingen
Organisatie contactpersoon
Gilde Opleidingen
E-mailadres contactpersoon
Telefoonnummer
-
Website
-

Volop in ontwikkeling: samenwerken aan een aantrekkelijke VO-MBO route voor economische opleidingen

In de regio Weert hebben Philips van Horne (vo) en Gilde Opleidingen (mbo) de handen ineen geslagen om een betere aansluiting tussen de gemengde leerweg van het vmbo en de economische niveau 3 en 4 opleidingen van het mbo te realiseren. Een samenwerking die tot stand kwam in een periode waarin volop ontwikkelingen plaatsvonden, rondom de nieuwe leerweg en de praktijkgerichte programma’s. Maaike Verkooijen, teammanager van de economische opleidingen van Gilde Opleidingen en Ruben Hulleman teamleider mavo van de Philips van Horne, blikken met ons terug en nemen ons mee in de plannen voor de toekomst.

Doorlopende geïntegreerde leerroute vmbo-mbo 

Het is algemeen bekend dat de overstap vanuit het VMBO naar MBO voor relatief veel leerlingen te groot is. Dat is te herkennen aan vroegtijdige uitval in het MBO, doordat de beginnende leerling/student: 

  • niet goed opgewassen is tegen de mate van zelfstandigheid
  • studievertraging oploopt gedurende de MBO-studie
  • een oppervlakkige oriëntatie heeft aangaande MBO-vervolgopleidingen
  • niet beschikt over de vereiste studievaardigheden die het MBO vereist/vraagt 

De uitdaging is niet alleen onderwijs-inhoudelijk, maar ook de cultuurverschillen tussen VMBO en MBO zijn groot. Een leerling is bij het verlaten van het VMBO nog jong en komt uit een vertrouwde omgeving. Op het MBO wordt de leerling opeens als student gezien en wordt er veel verwacht met betrekking tot zelfstandigheid en zelfregie.