Instrumenten

Handig en behulpzaam

Instrumenten en data met gegevens over beroepsonderwijs (vo, mbo en hbo), arbeidsmarkt en leerlingstromen die scholen kunnen helpen om het gesprek te voeren in de regio.

Bouwstenen

Gebruik de beschikbare bouwstenen voor het succesvol ontwikkelen van een doorlopende leerroute.

Cijfers

Vestigingen en instellingen waarmee het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in gesprek kunnen gaan om het beroepsonderwijs te versterken. En informatie over het beroepsonderwijs (vo, mbo en hbo) en de arbeidsmarkt op basis van de woonplaats van de leerling/student.

Samenwerking

Dalende leerlingenaantallen en veranderingen op de arbeidsmarkt maken een meer regionale gezamenlijke benadering van het onderwijsaanbod noodzakelijk.

Voorbeelddocumenten

Op deze pagina vindt u voorbeelddocumenten en ander materiaal dat u kan helpen bij het opzetten van samenwerkingsprojecten tussen vmbo, mbo en arbeidsmarkten en andere regionale samenwerkingen.

Veelgestelde vragen

  • Stel dat een jongere een mbo-4 opleiding wil gaan doen. Loopt de samenwerking dan ook alle jaren tot en met de mbo-diplomering?

    Ja, de samenwerking in de doorlopende leerroute omvat de hele route, van klas 3 vmbo tot en met het diploma mbo, ook als dat een niveau 4 opleiding is.

  • Mag je een leerwerktraject aanbieden als een doorlopende leerroute?

    Een leerwerktraject is volgens de wet een reguliere route in de basisberoepsgerichte leerweg. Voor deze leerlingen kan een doorlopende leerroute ontwikkeld worden.

  • Is er ervaring met leerwerktrajecten in een doorlopende leerroute?

    Een vo-school die een leerwerktraject aan wil bieden moet dat altijd doen in samenwerking met het mbo en moet met dat mbo een samenwerkingsovereenkomst voor het leerwerktraject sluiten, naast een samenwerkingsovereenkomst voor de doorlopende leerroute. Zonder samenwerkingsovereenkomst kan er geen leerwerktraject aangeboden worden. In de samenwerking worden afspraken gemaakt over de doorstroom van leerlingen van het vmbo naar het mbo.

    Jaarlijks bieden ongeveer 180 scholen een leerwerktraject aan. Er is dus ervaring met leerwerktrajecten in doorlopende routes hoewel dat strikt formeel geen doorlopende leerroutes zijn in de zin van de wet doorlopende leerroutes.

  • Is er zicht op het loslaten van teldata in het kader van steeds meer gepersonaliseerde leerroutes?

    Nee, hier is geen zicht op.

  • Er wordt steeds gesproken over een overstapoptie, wat wordt daarmee bedoelt?

    Als vo en mbo samen een doorlopende leerroute vormgeven en aanmelden moeten ze een samenwerkingsovereenkomst hebben waarin de doorlopende leerroute geregeld is. De overstapoptie maakt daar formeel onderdeel van uit van. Partners moeten samen afspreken hoe jongeren die stoppen of switchen met een doorlopende leerroute tot een startkwalificatie gebracht kunnen worden.